دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
کد : 26500-11478      تاریخ انتشار : ۱۳۹۸ شنبه ۳۱ فروردين تعداد بازدید : 1055

اخبار | اخلاق پزشکی تأمین کننده منافع بیمار است

اخلاق پزشکی تأمین کننده منافع بیمار است
.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، دکتر اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در نخستین همایش یک روزه اخلاق بالینی که امروز توسط دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در دلفارد جیرفت برگزار شد، اظهار داشت: اخلاق در همه ادیان مورد توجه است و امروز گمشده ای که در دنیا باعث گشته شدن کودکان یمنی است، نبود اخلاق در دنیاست بدان معنی که تجاوز به حقوق دیگران بی اخلاقی محض است.
وی با اشاره به اهمیت حاکمیت اخلاق فردی برای تحقق جامعه اخلاق مدار افزود: امروز استکبار در دنیا علی رغم تبلیغات وسیعی که در زمینه حقوق شهروندی،عدالت و ... دارد اما در عمل این حوزه ناخواسته با سیاست مخلوط شده است و نتیجه آن بروز مشکلات زیادی در دنیا است که بارزترین آن بروز جنگ در کشورهای مختلف است.
مکارم با بیان اینکه اخلاق حلقه مفقوده دنیای امروز است و متاسفانه شاهد بی عدالتیهای زیادی توسط استعمارگران هستیم، تصریح کرد: مهمترین اهداف بعثت پیامبر (ص) اجرای مکارم اخلاق در جامعه بیان شده و ائمه اطهار (ع)هم در احادیث مختلف رعایت حقوق شهروندی را از بدیهیات دانسته اند اما اینکه این آموزه ها فرهنگ دینی و اسلامی بر جامعه حاکم نیست به دلیل عدم حاکمیت عمیق اعتقادات در ما است در غیر اینصورت بی اخلاقی را شاهد نبودیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با بیان اینکه با توجه به جایگاه اخلاق در طب قدیم همواره از پزشک به عنوان حکیم یعنی کسی که روح و جسم را درمان میکند، نامبرده میشده و این اخلاق بود که درمان را نتیجه بخش مینمود، گفت: بیمار به عنوان امانت به ما سپرده میشود با نگاه انسان دوستانه و اخلاق مدارانه ارتباط بین درمانگر و بیمار با اعتماد شکل میگیرد و این اعتماد ر درمان بهتر و زودتر بیمارا به دنبال دارد.
مکارم به اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری اظهار داشت: در این بیانیه توجه زیادی به جوان گرایی شده است، این بیانگر این است که جوان اخلاق مدار نقش مهمی در پیشرفت و توسعه نظام اسلامی دارد تا این انقلاب به اهداف خود دست یابد و دانشگاهها در تربیت این نیروی جوان متعهد و توانمند نقش بزرگی بر عهده دارد.


اخلاق پزشکی از واجبات حوزه سلامت است
دکتر علی سالاری مقدم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در همایش اخلاق بالینی اظهار داشت: علی رغم مشکلات موجود اما با تلاش پزشکان و سایر همکاران درمان و بهداشت در سایه منویات مقام معظم رهبری و اقدامات دولت تدبیر و امید دستاوردهای خوبی در  حوزه سلامت مردم حاصل شده است و با اینکه مشکلات هر روز بیشتر میشود اما با تلاش این مسیر ادامه می یابد.
وی با بیان اینکه رعایت اخلاق پزشکی از واجباتی است که بر عهده ماست، افزود: تحریمهای ظالمانه دشمن حوزه سلامت را نیز تحت فشار قرار داد اما جامعه پزشکی با تلاش و گذشت این موانع را برای خدمت به مردم و حفظ سلامت جامعه پشت سر گذاشت.