دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
کد : 26500-13497      تاریخ انتشار : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت تعداد بازدید : 1256

اخبار | آمادگی برای اجرای طرح ملی کنترل فشارخون در جنوب کرمان

آمادگی برای اجرای طرح ملی کنترل فشارخون در جنوب کرمان
.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، دکتر اصغر مکارم ظهر امروز در سیاستگذاری اجرای طرح ملی فشارخون بالا با حضور فرمانداران، ائمه جمعه و مسئولان اداره شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد با اشاره به برگزاری این جلسات در تمام شهرستانهای حوزه دانشگاه اظهار داشت: سالانه بیش از 100 هزار نفر در کشور به دلیل بیماری فشارخون و عوارض آن میمیرند.

وی با اشاره به دستاوردهای مهم سلامت در کشور در زمینه کنترل بیماریهای واگیر و رسیدن به مرحله ریشه کنی رسیده است که از افتخارات نظام است، افزود: امروز بیماریهای واگیر در کشور در حال نابودی است و این نتیجه تلاش جمعی دولتمردان نظام استچرا که سلامت حوزه فرا بخشیی است و بدون همکاری بخشی از کار باقی می ماند.

مکارم با بیان اینکه امروز مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر بالاست و دولت برای کنترل آن تلاش دارد اما موفقیت آن نیازمند فرهنگسازی و فراهم نمودن زیرساختها است، تصریح کرد: بیماریهای قلبی و عروقی که ناشی از شیوه زندگی، تغذیه عدم تحرک و ... از عوامل مؤثرمرگ و میر در دنیاست فشار خون بالا یکی از این بیماریهای ناتوان کننده است که نسبت به آن کم توجه هستیم.

وی با اشاره به ابتلای یک سوم افراد جامعه به نوعی از فشارخون بالا به عنوان اماری قابل تأمل خاطرنشان کرد: جمعیت بالای 30 ساله ثبت شده در سامانه سیب در هفت شهرستان حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیش از270 هزار نفر است که حدود 24 درصد آنها معضل فشارخون دارند این آمار یک سوم آمار موجود است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به آغاز اجرای طرح ملی کنترل فشارخون بالا از 27 اردیبهشت ماه در حاشیه برگزاری نماز جمعه و مشخص شدن نتیجه پایش تا دهه نخست مهرماه سالجاری عنوان داشت: گام نخست اجرای این طرح شناسایی است و درگام دوم بیماران فشارخون بالا ثبت و تشکیل پرونده میشود.

دکترمکارم با اشاره بر لزوم همکاری تمام نهادها و ادارات برای اجرای مؤثر این طرح ملی بیان داشت: نهادها در غربالگری و شناسایی کمک بزرگی هستند تا با کنترل این بیماری خاموش گام مهمی در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر داشته باشیم.

وی افزود: باید نمک از سفره ها حذف و مصرف غلات و میوه و سبزیجات افزایش یابد و عادتهای غلط را کنار بگذاریم.