دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
کد : 26500-16511      تاریخ انتشار : ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ خرداد تعداد بازدید : 1652

اخبار | 569 واحد ثابت و سیار در غربالگری فشارخون جنوب کرمان فعالیت دارند

569 واحد ثابت و سیار در غربالگری فشارخون جنوب کرمان فعالیت دارند
.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، دکتر اصغر مکارم، در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به آغاز مرحله دوم طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا از جمعه 17 خردادماه سالجاری اظهار داشت: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا یکی از برنامه هایی است که وزارت بهداشت و درمان در ادامه اقدامات ارتقای سلامت مردم اجرا میکند مرحله نخست این طرح که اطلاع رسانی و آگاه سازی بود از 27 اردیبهشت ماه آغاز شد و اجرای مرحله دوم نیز تا 15 تیرماه برای سه گروه حساس جامعه افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی گروههای پر خطر جامعه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در جنوب کرمان 290 هزار نفر افراد بالای 30 سال داریم که باید در این طرح غربال شوند و فشارخون آنها اندازه گیری شود، تصریح کرد: در این طرح پوشش 50 درصدی جمعیت هدف مورد نظر است که در هفت شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت حدود 145 هزار نفر جمعیت را بر این اساس باید غربالگری شوند که در چند روز ابتدای اجرای طرح بیش از 40 هزار نفر غربالگری شدند که 50 درصد جمعیت هدف قبل از مرحله اجرایی طرح غربالگری شدند.

مکارم با اشاره به همکاری نهادها و ادارات در برپایی پایگاههای سیار در جنوب کرمان افزود: بیماری فشارخون بیماری خاموشی است که40 درصد افراد مبتلا از بیماری خود مطلع نیستند که عدم درمان آن باعث مرگ و میر و معلویت ناشی از سکته میشود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح توفیقی برای ما در دنیا است، ما طرحهایی مانند ریشه کنی فلج اطفال را داشته ایم که موفقیت بزرگی بود و در اجرای این طرح نیز با همکاری نهادهای نظامی و انتظامی و اجتماعی جامعه  برگ زرینی دیگر در حوزه فعالیتهای سلامت نظام جمهوری اسلامی در این شرایطی که در دنیا تحت فشارهای متعدد هستیم خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: در سال 2017 در ایران 97 هزار نفر مرگ که به شکلی با فشارخون بالا ارتباط داشته است داریم که اگر حداقل50 درصد این بیماران شناسایی و حتی یک سوم مرگ و میرها را شناسایی و با درمان به موقع پیشگیریی کنیم کنیم گام بسیار بزرگی در جهت سلامت و جلوگری از مرگهای ناگهانی که به دلیل اثرات ناشی از بیماری فشارخون است جلوگیری می کنیم.

مکارم عنوان داشت: بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در جنوب کرمان در 519 مرکز جامع خدمات سلامت، خانه بهداشت و پایگاه سلامت و همچنین 50 پایگاه سیار در  بیمارستانها، ادارت، نهادهای نظامی و انتظامی، محلهای پر تردد و ... تا 15 تیرماه در حال اجرا است.