دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
کد : 26500-5412      تاریخ انتشار : ۱۳۹۷ يکشنبه ۲ دي تعداد بازدید : 1619

اخبار | تربیت نیروی انسانی با نیاز سنجی دانشگاهها انجام شود

تربیت نیروی انسانی با نیاز سنجی دانشگاهها انجام شود
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاههای علوم پزشکی با نیازسنجی تربیت نیروی انسانی برای مناطق خود را انجام دهند.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دکتر حمید اکبری در نشست هم اندیشی معاونان آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: در راستای توسعه همکاری کلان مناطق آموزشی با وزارت بهداشت تصمیم گرفته شد شبکه بردهای هیئت ممتنع و ارزشیابی در کلان مناطق تشکیل دهد و از هفته  قبل این مورد ابلاغ شده و دانشگاهها و کلان مناطق استقبال خوبی داشتند.

وی افزود: تا به حال ما یک برد برای هر رشته در وزارتخانه داشتیم ولی حالا در هر یک از مناطق که رشته را داشته باشند برد مربوطه هم تشکیل میشود این اقدام باعث مشارکت بیشتر اعضای هیئت علمی در سطح کشور در تصمیم گیریهای مختلف و رشتههای مختلف میشود و خوشبختانه این مورد با استقبال خوب در دانشگاهها مواجه شد این در راستای واگذاری مسئولیتها و مأموریتهابه دانشگاهها و توسعه کلان مناطق آمایشی است.

دکتراکبری تصریح کرد: برای اینکه ما بتوانیم تربیت نیروی انسانی را بر اساس نیاز و پتانسیلها انجام دهیم به هر کلان منطقه مأموریت دادیم نقشه توسعه علمی کلان منطقه را احصا کند که چه تعداد نیروی انسانی در چه رشتههایی نیاز دارد با آینده نگری طولانی مدت و بر همان اساس هم ما رشتهها را در کلان مناطق در سطح دانشگاههای کلان مناطق توسعه دهیم تا رشتههای موازی را بیهود اضاف نکنیم و منابع را هدر ندهیم و با توجه به وضعیت خاص کشور باید از منابع موجود برای تمام منطقه استفاده کنیم.

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به مأموریتهایی که به مناطق آمایشی داده شده، افزود: انتظار داریم این مأموریتها در دانشگاهها به خوبی انجام شود و به نوعی به سمت دانشگاه نسل سه و چهار میرویم که مآموریت خاصی دارد وغیر از بحث آموزش، تحقیقات و پژوهش و ارائه خدماتی که انجام میدهد باید یکسری مأموریتهایی که به آن داده شده است و نیروی انسانی آنرا دارد روی آن کار کند این برای تمام کشور است و فقط مربوط به دانشگاه نیست بررسی میکند و کل کشور را می بیند و به نمایندگی از وزارت بهداشت این مأموریت را کلان مناطق انجام میدهند.

دکتراکبری عنوان داشت: بحث دیگری که به زودی به دانشگاهها ابلاغ میشود اینکه به کلان منطقه آمایشی اجازه میدهیم در پذیرش دانشجوی بین المللی با هم همکاری کنند و نهایتا با توافق دانشگاهها مدرک تحصیلی مشترک صادر میشود این کار جدیدی است که به زودی ابلاغ میکنیم که دانشگاههای کلان منطقه بتوانند در توسعه بین المللی خود گامهای مؤثرتری بردارند این به ارتقای بین المللی دانشگاه به ویژه دانشگاههای کوچک کمک میکند.

وی افزود: با توجه به قانون عدالت آموزشی که 30 درصد از مناطق محروم هم دانشجو میگیریم در بعضی از مناطق توزیع نیروی انسانی مناسب نبود که با این قانون برقراری عدالت آموزشی از سال 92 در حال اجرا است و افراد از مناطق محروم که کمتر استقبال میشد از همانجا پذیرش میشوند بعد از اتمام تحصیل سه برابر مدت، تعهد خدمت کار در همان منطقه را دارند، بنابر این با این سیاست کمبود نیروی پزشک در مناطق محروم برطرف میشود.

دکتراکبری گفت: در بحث تربیت نیروی انسانی برای گروه پزشکی به ویژه در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی و بعضی زیرگروههای علوم پزشکی تعداد دانشجویی که در سالهای اخیر پذیرش شده است و تعداد فارغ التحصیلان که ما در چند سال اخیر خواهیم داشت بیشتر از نیاز جامعه است.

وی افزود: امروز در برخی رشته ها مثلا پزشکی حدود 55 هزار دانشجوی پزشکی داریم این تعداد دانشجوی پزشکی تا 6سال آینده فارغ التحصیل میشوند در رشته دندانپزشکی به همین شکل حدود 14 هزار دانشجو و در داروسازی حدود 12 هزار دانشجو داریم، بنابراین جامعه باید این توجه را داشته باشد و بلاخره با واقعیتها آشنا شود که وضعیت اشتغال پزشکی در 7 تا 10 سال آینده به قطع و یقین تغییر خواهد کرد.

 مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با این روند پذیرش و فارغ التحصیلی دانشجوی پزشکی تعداد بیش از نیاز کشور خواهد بود به همین دلیل به دانشگاههای علوم پزشکی مأموریت دادیم با نیازسنجی تربیت نیروی انسانی برای مناطق خود را انجام دهند.