۱۴۰۴ سه شنبه ۱۳ فروردين
تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۴ شهريور  

 

شرح وظایف

 
 
دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب ۱۲/۲/۶۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد.بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی به موارد ذیل خواهد بود
 
* اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست
 
* ممانعت و اعراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی واحد.
 
* مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم امن برای مسئولین ، مدیران ، کارکنان و ارباب رجوع و ... به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی ایشان
 
 شناسیائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه
 
* رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.
 
* همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم
 
* شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.
 
* توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.
 
* اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور
 
تعريف حراست
 
حراست در لغت به معناي پاسداري و مراقبت كردن مي باشد . از لحاظ عرف اداري حراست به نهادي گفته مي شود كه در قلب تشكيلات يك سازمان وجود داشته و وظيفه خطير مراقبت از سلامت اجزاي ريز و درشت آن تشكيلات را در برابر انواع و اقسام انحراف هاي موجود به عهده دارد .
 
وظيفه اصلي حراست ، مواظبت از سلامت سازمان است ؛ چرا كه هر سازماني جهت نيل به اهداف خود به سلامت دروني و بيروني نياز دارد . از آنجا كه سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگي ها و تهديد هاي دروني و نفوذي است ، براي حفظ سلامت و پيشگيري از آلودگي ها نيازمند سيستمي هستيم كه با دقت زياد اولاً : از نفوذ آفت ها به داخل سيستم جلوگيري كند . ثانياً : با تشخيص و شناخت آفت هاي دروني ، زمينه هاي علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .
 
 
 
منشور اخلاقی و سازمانی حراست
 
* عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام
 
*  رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در 
 
سازمان
 
* تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان
 
* رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع
 
* رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ ابرو و اسرار کارکنان
 
*  تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص
 
*   تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی
 
  تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان
 
*   شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان
 
*   بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز
 
* توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع
 
* اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو
 
انجام ماموريتهاي محوله
 
 
 
حراست دارای ۴ رکن اساسی به شرح ذیل می باشد:  
     
 
 حفاظت فیزیکی
 
*      تهیه طرحهای حفاظتی و صدور دستورالعملهای لازم و نظارت بر اجرای آنها
 
*     کنترل تردد کارکنان و ارباب رجوع به سازمان،تاسیسات و اماکن طبقه بندی شده
 
*     کنترل برنصب و نظارت بر دوربین های مداربسته
 
*      صدور مجوز تردد خودرو
 
*      نظارت ،آموزش و کنترل  بر عملکرد نگهبانان
 
*     نظارت بر اموال منقول و غیرمنقول سازمان
 
    حفاظت ،کنترل و اتخاذ تدابیر لازم جهت برگزاری هرچه سالمتر آزمون ها
 
حفاظت پرسنلی
 
*     ایجاد دبیرخانه محرمانه و دریافت،ثبت و صدرو کلیه نامه های طبقه بندی شده
 
*     نگهداری اسناد طبقه بندی شده و نظارت برحسن اجرای آن
 
*     صدور کارت شناسایی و رعایت تدابیر لازم جهت پیشگیری از هرگونه سوء استفاده و جعل 
 
 حفاظت اسناد 
 
*     شناسایی عناصر متعهد و تلاشگر و زمینه سازی جهت رشد آنان
 
*       بررسی صلاحیت و اعلام نظر جهت تصدی و انتصاب افراد در مشاغل حساس براساس دستورالعملهای اعلام شده ازسوی مراجع ذیصلاح
 
*      شناسایی تخلفات،زمینه ها و مکانیزم انجام آن جهت ارائه به مراجع ذی ربط- جمع آوری و اطلاع رسانی اخبار اعم از(سیاسی،اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی) وانعکاس آنها به مدیریت و مراجع ذیصلاح
 
*      ارائه مشاوره امنیتی وخدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی
 
*      بررسی مشکلات ارباب رجوع 
 
 حفاظت IT
 
*     تهیه طرحهای حفاظتی وصدور دستورالعملهای لازم جهت حفاظت از نحوه نگهداری سیستم های سخت افزاری ونرم افزاری
 
*      آموزش های لازم به منظور چگونگی حفاظت داده ها به کاربران سیستمها
 
*      آموزش حفاظت نیروی انسانی در مقابل رایانه و بلعکس
 
نظر شما :
captcha