شرح وظایف
دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب ۱۲/۲/۶۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد.بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی به موارد ذیل خواهد بود
* اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست
* ممانعت و اعراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی واحد.
* مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم امن برای مسئولین ، مدیران ، کارکنان و ارباب رجوع و ... به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی ایشان
* شناسیائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه
* رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.
* همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم
* شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.
* توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.
* اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور
تعريف حراست
حراست در لغت به معناي پاسداري و مراقبت كردن مي باشد . از لحاظ عرف اداري حراست به نهادي گفته مي شود كه در قلب تشكيلات يك سازمان وجود داشته و وظيفه خطير مراقبت از سلامت اجزاي ريز و درشت آن تشكيلات را در برابر انواع و اقسام انحراف هاي موجود به عهده دارد .
وظيفه اصلي حراست ، مواظبت از سلامت سازمان است ؛ چرا كه هر سازماني جهت نيل به اهداف خود به سلامت دروني و بيروني نياز دارد . از آنجا كه سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگي ها و تهديد هاي دروني و نفوذي است ، براي حفظ سلامت و پيشگيري از آلودگي ها نيازمند سيستمي هستيم كه با دقت زياد اولاً : از نفوذ آفت ها به داخل سيستم جلوگيري كند . ثانياً : با تشخيص و شناخت آفت هاي دروني ، زمينه هاي علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .
منشور اخلاقی و سازمانی حراست
* عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام
* رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در
سازمان
* تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان
* رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع
* رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ ابرو و اسرار کارکنان
* تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص
* تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی
* تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان
* شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان
* بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز
* توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع
* اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو
* انجام ماموريتهاي محوله
حراست دارای ۴ رکن اساسی به شرح ذیل می باشد:
حفاظت فیزیکی
* تهیه طرحهای حفاظتی و صدور دستورالعملهای لازم و نظارت بر اجرای آنها
* کنترل تردد کارکنان و ارباب رجوع به سازمان،تاسیسات و اماکن طبقه بندی شده
* کنترل برنصب و نظارت بر دوربین های مداربسته
* صدور مجوز تردد خودرو
* نظارت ،آموزش و کنترل بر عملکرد نگهبانان
* نظارت بر اموال منقول و غیرمنقول سازمان
* حفاظت ،کنترل و اتخاذ تدابیر لازم جهت برگزاری هرچه سالمتر آزمون ها
حفاظت پرسنلی
* ایجاد دبیرخانه محرمانه و دریافت،ثبت و صدرو کلیه نامه های طبقه بندی شده
* نگهداری اسناد طبقه بندی شده و نظارت برحسن اجرای آن
* صدور کارت شناسایی و رعایت تدابیر لازم جهت پیشگیری از هرگونه سوء استفاده و جعل
حفاظت اسناد
* شناسایی عناصر متعهد و تلاشگر و زمینه سازی جهت رشد آنان
* بررسی صلاحیت و اعلام نظر جهت تصدی و انتصاب افراد در مشاغل حساس براساس دستورالعملهای اعلام شده ازسوی مراجع ذیصلاح
* شناسایی تخلفات،زمینه ها و مکانیزم انجام آن جهت ارائه به مراجع ذی ربط- جمع آوری و اطلاع رسانی اخبار اعم از(سیاسی،اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی) وانعکاس آنها به مدیریت و مراجع ذیصلاح
* ارائه مشاوره امنیتی وخدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی
* بررسی مشکلات ارباب رجوع
حفاظت IT
* تهیه طرحهای حفاظتی وصدور دستورالعملهای لازم جهت حفاظت از نحوه نگهداری سیستم های سخت افزاری ونرم افزاری
* آموزش های لازم به منظور چگونگی حفاظت داده ها به کاربران سیستمها
* آموزش حفاظت نیروی انسانی در مقابل رایانه و بلعکس