۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ شهريور

به گزارش روابط‌عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودبارجنوب 
دکتر احسان باقری مدیر شبکه بهداشت  و درمان تاکید کرد : با اشاره به شعار روز جهانی هپاتیت سال جاری مبنی بر "تنها یک کبد برای زندگی انسان است"، گفت: در سطح جهان ۳۵۴ میلیون مورد مبتلا به هپاتیت B و C داریم که از این تعداد ۲۹۶ میلیون نفر مربوط به هپاتیت مزمن B و ۵۸ میلیون نفر هم آلوده به هپاتیت مزمن C هستند. مناطق جهان به چند دسته منطقه با شیوع بالا، متوسط و پایین هپاتیت تقسیم می‌شوند و ایران در منطقه شیوع پایین بیماری قرار دارد. این درحالی است که در کشورهای مدیترانه شرقی میزان شیوع هپاتیت بالا است اما ما در شرایط شیوع پایین هپاتیت B و C قرار داریم.


شیوع پایین هپاتیت در جمعیت عامه کشور

وی درباره وضعیت شیوع هپاتیت B و C در کشور، بیان کرد: شیوع هپاتیت B در جمعیت عامه کشور تقریبا یک درصد و شیوع هپاتیت C حدود نیم درصد در جمعیت عامه است؛ بنابراین شیوع هپاتیت در جمعیت عامه بسیار پایین است.

بیش از ۱۸۵هزار مبتلا به هپاتیت C در ایران

دکتر باقری افزود : بروز هپاتیت B و C در ایران در جمعیت خاصی مانند معتادان تزریقی رواج دارد . گروه دیگر که دارای رفتارهای پرخطر جنسی هستند نیز در معرض ابتلا به هپاتیت B و C هستند. در واقع بالغ بر ۱۸۵ هزار مبتلا به هپاتیت C در کشور داریم.

هپاتیت؛ مهم‌ترین علت بروز سرطان کبد

وی با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین علل بروز سرطان کبد در کشورهای خاورمیانه ویروس هپاتیت B و C است، ‌ گفت: خوشبختانه هر دو قابل درمان و پیشگیری هستند اما باید بدانیم درمان هپاتیت C همان پیشگیری از بیماری است که بتوانیم زنجیزه انتقال‌ بیماری را متوقف کنیم.

درمان رایگان هپاتیت برای ۵ گروه خاص 

او افزود: در بُعد درمانی  در ۵ گروه‌ آسیب پذیر و کمتر برخوردار (زندانی، معتاد، ‌ فاقد ‌بضاعت مالی مناسب، افراد تحت پوشش کمیته امدام امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی) باشند، مقرر شده است درمان رایگان باشد. 

وضعیت تولید و تزریق واکسن هپاتیت B

ایشان با تاکید بر اینکه تمرکز وزارت بهداشت برای کنترل هپاتیت B، تمرکز بر واکسیناسیون است، ‌ تصریح کرد: خوشبختانه در این زمینه واکسن هپاتیت B به اندازه کافی در کشور تولید شده است و هر فرد واجد شرایط می‌تواند این واکسن را تزریق کند.